När RAMP-febern är över

Smide för olje- och gasutvinning på 3 000 meters djup, laminerade engångslakan, en metod för att arbetsgivare ska kunna skapa balans i livet, kyla och värmeterapi för tävlingshästar, satellitkommunikation, säkra persiennsnören och extra skärpta konsulter med Aspergers syndrom. Vad hände egentligen med innovatörerna som vi såg på RAMP förra året?

– Att vara med på RAMP är som att vara med på en teaterföre¬ställning. Det är en upplevelse att kliva ut i ljuset och stå på scen. Du bjuder på en föreställning, du ska fånga publikens intresse och du ska behålla det.

Säljer för fullt

Det säger Christer Höglund, en av innovatörerna som syntes på förra årets RAMP med sin unika innovation Bequine, en kylande gel i damasker som förebygger skador hos hästar. I dag är han i full gång med att sälja sin produkt som nu är färdigutvecklad och finns på marknaden. Än så länge har den sålt för runt en kvarts miljon.

Fick självförtroende och bekräftelse

– Den stora nyttan med RAMP är på det personliga planet. RAMP har gett mig större självförtroende i mitt företagande, i min produkt och i mig själv. Har du varit med på RAMP är det också en bekräftelse på att idén eller produkten du har är trovärdig.

Men det krävs ett visst mod att våga kliva ut på scenen. Förra årets RAMP drog fullt hus. 1 600 par ögon och öron fokuserade på innovatörerna när de berättade om sina produkter.

– Det var jättestort. Det var en show och kändes som en teveföreställning. Jag rekommenderar andra att vara med på RAMP. Det är bra PR. Men man måste självklart vara medveten om riskerna. Jag kom i alla fall ut på andra sidan välbehållen, säger Christer.

Text: Elin Björck, Thorén & Stenberg