10 Maj
Det är nöjda entreprenörer när ISA ger sin in i andra halvlek. På bilden syns de två ISA-deltagarna, Christer Nersjö och Henrik Smedberg.

Redo för andra halvlek

21 mars påbörjade ett nytt gäng entreprenörer sina 100 dagar av Inova Startup Accelerator. Nu har de tagit sig igenom de första 50 dagarna och så här långt är det nöjda entreprenörer som nu tar sig an programmets sista dagar.
– Upplägget har gjort att vi varit tvungna att inleda en dialog med kunderna redan från början vilket varit bra, säger Klaid Talisaar, som deltar tillsammans med Olle Claesson.

Inova Startup Accelerator, ISA, är programmet som gör entreprenörer startklara. Under 100 dagar får deltagarna utmana sina affärsidéer med målet att snabbare komma ut på marknaden. De 100 dagarna bygger på fyra faser där den första fasen, kundjakt, är den största. Nu har vårens entreprenörer tagit sig igenom både kundjakt och fas två, som består av företagsstart.

Magnus_

Förra veckan kickade Magnus Albinsson igång ISA:s fas tre, där deltagarna ska arbeta med finansieringstaktik. ”Alla budgetar är bara gissningar, men det bästa är att försöka komma så nära med gissningarna som möjligt” berättar Magnus.

Idéer i olika stadier

De fyra affärsidéerna är alla i olika stadier, någon ska lansera sin tjänst i sommar, andra befinner sig i en förstudiefas. Men oavsett hur långt deltagarna kommit i sina idéer erbjuder programmet flera viktiga pusselbitar som kan ta idéerna framåt.

– Spannet på våra intagna idéer i ISA har ju varit väldigt varierande. Några har en prototyp klar, några har bara en bild om hur det borde se ut. Några idéer har ett mycket stort omfång som kommer att ta över ett år att sätta i verket, och andra är redo för lansering redan om någon månad. Det ger en väldig dynamik i diskussionerna och deltagarna har stor nytta av varandra oavsett hur långt man kommit på sin resa, säger Leila Andersson, projektledare för ISA.

Två av vårens ISA-deltagare är Christer Nersjö och Henrik Smedbergs, vars idé befinner sig i ett tidigt skede där de just nu arbetar för fullt för att få fram en kravspecifikation för sin produkt. Produkten, som är en innovativ hållbar och kretsloppsanpassad hygien- och sanitetslösning utformad för stads- och landsbygdsområden i utvecklingsländer, har både betalande kund och slutanvändare i ett annat land, något som gör att det tar tid.

– Eftersom vårt projekt är lite annorlunda och ganska stort var vi egentligen inte redo för kundjakten än. Men det har helt klart varit värt att lägga den här tiden på det. Vi har fått strukturera och analysera både budskap och behov, och fått en hel del bra modeller att använda framöver, berättar Henric Smedberg.

Utmanas – tillsammans

Deltagarna drillas hårt av externa rådgivare som förser dem med nya verktyg och kunskaper. Men det finns ytterligare en kompetens som deltagarna lyfter som otroligt värdefull – Övriga deltagare. Att utveckla sina idéer tillsammans med andra som befinner sig i samma sits kan ge nya infallsvinklar som man kanske inte skulle tänkt på om man suttit själv.

– Det är jättebra att vi är i en arbetsgrupp med flera andra entreprenörer som hjälper oss se helheten, säger Olle Claesson.

Olle_Kalid

 Klaid Talisaar & Olle Claesson deltar med en universal plattform för butiker och konsumenter med fokus på relationslösningar inom handel och tjänstekommunikation.

Nu väntar fas tre, där fokus ligger på finansieringstaktik. Där ska entreprenörerna definiera och hitta sin egen finansieringslösning. För att ta sig till nästa fas behöver de definiera en egen finansieringsplan och göra en företagsvärdering.

 

Nyfiken på ISA? Läs mer här.

 

Text & foto: Victoria Österberg