19 Maj
Det segrande laget bestod av Åsa Erikssson, Drivhuset, Jeanette Köster, Bolagsbolaget, Marianne Krönsjö, Ulvsby Herrgård och Jonas Andersson, näringslivsutvecklare i Arvika kommun.

Succé för företagsspelet

Ska vi satsa på marknadsföring, nytt sortiment eller ett lågt pris? Vad händer egentligen om vår prognos inte överensstämmer med verkligheten? Det var bara några av frågorna som gårdagens deltagare i företagsspelet fick ställa sig själva.
– Det här är ett spännande sätt att lära sig mer om affären i företaget, säger Anette Rhudin, projektledare för Tillväxtmotor som arrangerade dagen.

Anette_glassbolaget

Anette Rhudin kickade igång spelomgången.

Ett trettiotal personer hade samlats på Innovation park när Tillväxtmotor bjöd in till en dag i spelets tecken. Att få testa sina färdigheter i affärsekonomi genom att driva ett fiktivt företag, kan leda till många nya insikter. Och att göra det i lag tillsammans med andra, kan dessutom skapa goda förutsättningar för erfarenhetsutbyten.

– Dagen bekräftade verkligen att teamwork, och då med olika personligheter, är viktigt för att nå bra resultat eftersom man ser olika saker och tar olika roller i att lösa uppgiften. Det är många faktorer att ta hänsyn till och under tidspress, vilket också är vanligt i verkligheten för mindre företagare. Det gör att det kan vara lätt att missa aspekter som kommer lite längre fram och som kan ha stor inverkan nu eller om några år, säger deltagaren Jeanette Köster, som dessutom ingick i det segrande laget.

irina_Glassbolaget

Lagen arbetade flitigt och hade knappt tid för fikapaus.

Spelet Glassbolaget bygger på att olika lag med fyra-fem personer agerar ledningsgrupp för resultatenheten i ett glassbolag. Tillsammans ska deltagarna styra, utveckla och kontrollera verksamheten med hjälp av affärsekonomi, som handlar om allt från prissättning till marknadsföring och utvecklingsarbete. För att det ska bli lite mer spel av det hela används tärningar för att avgöra efterfrågan och effekten av olika insatser. Varje grupp får driva företaget genom fyra år, därefter koras ett segrande företag utifrån täckningsbidrag och marginal.

Att bygga en strategi för ett framgångsrikt företag, baserat på antaganden, är inte bara en del i företagsspelet, det är också verkligheten för många företagare. För att ha en strategi, där vädret spelar en stor roll, kan minst sagt vara som ett tärningsspel.

– Det börjar som ett spel och med en lekfull stämning och slutar med blodigt allvar. Försökte få deltagarna att fika en kvart vid tre-kaffet. Om inget annat så för att umgås, få distans och kanske för lite konkurrensbevakning, men jag satt ensam med min kopp, avslutar Anette Rhudin, som också menar att så nära verkliga livet som företagare, med alla beslut, i stort och smått, på lång och kort sikt, är svårt att uppnå på något annat sätt än genom att spela Glassbolaget.

Glassfabriken

 

Text & foto: Victoria Österberg