11 Okt

18,7 miljoner kronor satsades vid RAMP13

RAMP13 och Näringslivsdagen lockade runt 2000 besökare. 18,7 miljoner kronor satsade investerarna på scenen. Inova har återigen bevisat att RAMP ger resultat.

Varglyan – större än Draknästet drog storpublik. Den jättelika kongressalen på Karlstad CCC var nästintill fullsatt. I år fick sex företag pitcha sina idéer för tolv inbjudna investerare. Det bjöds också på återblickar där tidigare års medverkande företag berättade om sin utveckling och bandet Bara på Låtsaslevererade fantastisk musik. När showen var över konstaterades det att ”vargarna” sammanlagt satsade 18,7 miljoner kronor på de idéer som framfördes på scenen. Dessutom satt det flera intresserade investerare i publiken som var där för att lyssna till de case som presenterades.

ram_case_scen

– Det här är en lysande möjlighet att jobba vidare med och visar vilken potential det finns i Värmland, säger Britt Lööv, verksamhetsledare på Inova och projektledare för RAMP13.

Under dagen genomfördes ett sextiotal seminarier. Inovas föredragInnovation, mod och anti-Jante – tre framgångsfaktorer för tillväxt med varumärkesstrategen Monica Wassén var mycket populärt. Lokalen var överfull vid de tre tillfällen seminariet gick av stapeln. Monica berättade att Sverige är ett av världens mest kreativa länder och visade hur Inova och andra inkubatorer och Science Parks bidrar till Sveriges innovationskraft.

ramp_plan3

Det här var tionde året i rad som Inova arrangerade RAMP och hur framtiden ser ut är ovisst.

– Vi ser att ett event som det här ger resultat och är positivt för Värmlands utveckling. Idag är RAMP en angelägenhet för hela regionen. Frågan om hur vi går vidare är öppen och vi ska nu sitta ner med flera aktörer för att diskutera den här frågan, säger Britt.

De närmsta veckorna kommer vi att rapportera mer från RAMP så följ vårt nyhetsflöde för spännande rapportering.

Foton ovan: Foto1: Vesa Kalenius på RAMP-scenen presenterar sitt case Glaskåtan. Foto 2: Programledare Hans G Lindskog tillsammans med fyra företag på scenen. Från vänster: Hoosi Roosnamechi, Speakify, Adam Fjaestad, SoletAer, Elin Lundén, Elins Smarta, Marwan Semaan, FielDo. Foto 3: Plan 3 på Karlstad CCC under Näringslivsdagen.

Text: Liza Jacobsson
Foto: Helena Christerdotter