20 Sep

3Temps kaffemaskiner fortsätter imponera

Från ett tiotal sålda kaffemaskiner 2015 till närmare 60 sålda hittills 2016 – 3Temps kaffemaskiner fortsätter dra både blickar och smaklökar till sig världen över.
– Om tre år hoppas vi att de stora kedjorna fått upp ögonen för vår bryggare Hipster, säger Patrik Stridsberg, vd för 3Temp.

2013 tog 3Temp plats i Inovas inkubator med fokus inställt på att utveckla en kaffebryggare med helt unik teknik – Hipster. Företaget utvecklar också kundunika produkter till olika kunder. 2015 var Hipster redo att introduceras på marknaden. Från idé till patenterad och marknadsintroducerad kaffebryggare på bara ett par år. Med 15 återförsäljare världen över har försäljningen nu börjat ta fart och under våren skeppades de första bryggarna över Atlanten och in på den amerikanska marknaden.

– Varje gång vi ställer en av våra kaffemaskiner på prov hos kund har de blivit kvar där. Efter att ha upplevt skillnaden mot en ”vanlig” bryggare  förstår alla hur viktig maskinen är för smaken på kaffet och därmed kundens tillväxtpotential, säger Patrik Stridsberg, vd för 3Temp.

 

Satsar på medvetna kaffedrickare

I dag är det medvetna kundsegmentet, det s k specialkaffet, det snabbast växande inom kaffebranschen. Och medan de stora rosterierna ökar märkningen av både fair trade- och ekologisk kaffeproduktion har specialkaffet tagit det ytterligare en nivå. Där finns de mindre produktionerna som levererar mindre mängder kaffe till inköpare som är beredda att betala ännu mer och som har stort fokus på kvalitet.

– Att lägga ner stora summor pengar på både bönor, rostning och malning för att sedan inte tillreda kaffet på rätt sätt är ju lite som att slänga pengarna i sjön, säger Patrik.

Att köpa en kopp bryggkaffe hos en barista i dag för över 50 kronor är ingen ovanlighet, men det finns en utmaning – möjligheten att kontrollera bryggprocessen.

– Det är ofta väldigt bra, och dyrt, kaffe som används. Men handbryggt kaffe kan ofta få olika kvalitet beroende på hur mycket baristan har att göra. Ena gången tar det två minuter att brygga och andra gången tar det tio. Vi såg att det saknades en bra lösning på det här, så vi tog fram lösningen.

Men vad är det då för problem som 3Temps kaffemaskin Hipster faktiskt löser?

– Hipster är den enda bryggaren på marknaden som låter dig välja temperatur och bryggmetod för varje bryggning. Det gör det alltså möjligt att få ut bästa smaken ur ett kaffe genom att du faktiskt kan detaljstyra hela bryggprocessen, dvs flöde, tid och temperatur i tre steg, säger Patrik med stolthet i rösten.

Patrik tillägger att den nordiska marknaden har de absolut högsta kraven i världen på just bryggkaffe. Därför är det naturligt att just ett svenskt företag har utvecklat den här tekniken.

 

Bekräftelse på Coffee Festival

Coffee Festival är ett mässkoncept där kaffebranschen i samband med Barista-mästerskapen kan mötas för att dela med dig av det senaste inom branschen. En rad mässor arrangeras runt om i världen varje år och toppas av världsmästerskap i en rad olika grenar som rostning, koppning, bryggning m m. Det senaste halvåret har 3Temps Hipster visats upp vid flera tillfällen, bland annat i Moskva, Helsingfors, Stockholm, Herning, Amsterdam, London och Dublin.

– Vi har fått fantastisk respons från branschen och den här typen av event har verkligen varit ett otroligt bra sätt att bygga varumärke.

Under september väntar Coffee Festival i både Berlin, Hamburg, New York och Kanada. Senare i år väntar även Aten och Dubai. 3Temp är nu mer redo än någonsin att ta ännu mer plats på marknaden.

– Om tre år hoppas vi att Hipster finns hos de stora café-kedjorna och att ambitiösa restauranger vaknar upp och inser att kaffet måste hålla samma kvalitet som maten. När du lämnar restaurangen så är kaffesmaken det sista du tar med dig.

 

Under 2017 väntas 3Temp leverera den första kundspecifika produkten som de påbörjade utvecklingen av under tiden som tillväxtföretag i Inovas inkubator.

 

Text: Victoria Österberg
Bild: Elma Pasalic Östborg