31 Aug
Intresset för Skigrip fortsätter växa. Nu hoppas Martin Sundqvist att skidelitens intresse för hans träningsredskap även ska få fler skidentusiaster att träna med Skigrip.

Elitåkare har fått upp ögonen för Skigrip

Försäljning utan att lägga en krona på marknadsföring och 23 000 visningar på Instagram, Martin Sundqvist har testat kraften i sociala medier. Resultatet – strålande.
-Att skideliten visat hur, och att, de använde Skigrip har gett väldigt bra resultat både vad gäller beställningar och ökad nyfikenhet, säger Martin Sundqvist. 

Idén till Skigrip fick Martin efter att ha sett hur Vasaloppsvinnaren, Petter Eliassen, stakat sig till segern 2015. Han började då fundera på hur det kunde vara möjligt att vara så stark, och vad han kunde göra för att utveckla den styrkan hos fler skidåkare.

– Eftersom jag är forskare tog jag vetenskapen till hjälp och gick igenom de senaste 15 årens forskning inom fysiologi för längdskidåkning. Det visade sig att styrketräning är mycket viktigare än man tidigare trott och att den skall bedrivas med fokus på att öka maximal styrka i specifika muskler.

Med ett träningsredskap redo att börja användas blev Martins nästa steg att få ut sin produkt på marknaden och få fart på försäljningen. Han blev tipsad om startup-programmet Inova Startup Accelerator och hösten 2015 tog han plats i programmet, en start som betytt mycket.

– Processen har gått mycket snabbare med hjälp av ISA och sen låg det helt rätt i tiden för min idé. Bra tajming och ett bra program verkar varit ett väldigt lyckat koncept. Sen har jag fått ett jättebra stöd även från Almi, så förutsättningarna har varit goda, berättar Martin.

Elitåkare och sociala medier

För att få fart på försäljningen måste man synas. Men någon traditionell marknadsföring har inte varit aktuellt för Skigrip.

– Jag har inte lagt några pengar på marknadsföring, istället har jag erbjudit elitåkare att träna med Skigrip. Som gentjänst har de fått lägga ut bilder och filmer när det tränar med Skigrip i sina kanaler på sociala medier.

Nu har skidstjärnor som Johan Olsson och Ludvig Jensen visat att de tränar med Skigrip. Och tillsammans med bra hashtags har aktiviteterna, kanske framför allt på Instagram, genererat flera beställningar och fler skidentusiaster världen över börjar få upp ögonen för träningsredskapet.

– Det finns ett visat intresse från skidåkare både från England och Australien.

webb_Insta_Skigrip

Johan Olsson har nästan 33 000 följare på Instagram. Hans filmklipp där han visar hur han tränar med Skigrip har fått över 23 000 visningar!

Redo att ta sig an fler skidentusiaster

Under sommaren fick Martin ett samtal från Ulrika Lindberg som arbetar som Personlig tränare på Nordic wellness Skidome i Göteborg.

– Hon ringde mig för att hon hört talas om Skigrip och ville gärna ha en visning av träningsredskapet. Jag körde ett träningspass med henne och en av hennes klienter och det slutade med att hon köpte in tre uppsättningar på stående fot.

Nu hoppas Martin att fler gym i kedjan ska köpa in Skigrip till deras verksamheter. De som hittills tränat med redskapet har nämligen visat bli ännu mer explosiva, något som kan vara avgörande framför allt i den så viktiga starten.

Kolla in filmklippet hur en övning med Skigrip kan se ut.