25 Nov

Hantverkare får koll med Fieldo

Hantverkare som kommer för sent, saknar byggmaterial och knappt vet om det är badrummet eller köket som ska renoveras. Klagan på ineffektiva hantverkare hörs ständigt runt fikaborden. Oftast har detta ingenting med deras skicklighet att göra. Vad problemet bottnar i är snarare ostrukturerade arbetsförhållanden – ett problem som Fieldo nu kan lösa.

Fieldo är en molnbaserad tjänst som riktar sig till små och medelstora företag med personal ”ute på fältet”, exempelvis målare, snickare, byggarbetare och lokalvårdare. Via en app i telefonen kan hantverkare få information om vad som ska göras, vilka tider som är överenskomna och vilket material som behövs, innan de åker ut till en kund.

– Det finns mycket tid och pengar att tjäna genom att strukturera arbetet. Idag upplever många kunder att hantverkaren ”bara kommer och kollar lite och sen åker igen”, vilket är sant eftersom det saknas struktur som ger en helhetsbild av uppdraget, säger Marwan Semaan, innovatören och entreprenören bakom Fieldo.

Nicklas Tuvebrink på NT Montage använder redan Fieldo i skarpt läge och är mycket positiv.

– Jag kan ge mina anställda en exakt arbetsbeskrivning för respektive jobb och oddsen är mycket större att slutprodukten blir precis vad kunden förväntar sig – eller bättre.

I appen kan arbetsledaren, utövaren och även kunden, följa och administrera hela arbetskedjan. De kan kommunicera med varandra från offert och finjusteringar, genom materialinköp och nedlagd arbetstid, till en slutgiltig faktura.

– Alla ser vad som är överenskommet och kunder som har löpande timtaxa kan följa arbetet och kostnaderna i realtid – det är suveränt! Dessutom är Marwan otroligt proffsig att jobba med, säger Nicklas Tuvebrink.

Från RAMP-scenen…

Besökare från RAMP13 känner förmodligen igen Marwan som en av innovatörerna på scen. Efter presentationen av Fieldo fick han mycket positiv respons och flera investerare visade sitt intresse.

– RAMP är stort. Efter min medverkan märks tydlig skillnad när jag ska presentera Fieldo för potentiella kunder. Ett deltagande på RAMP ger tyngd i varumärket, säger Marwan.

Han för också diskussion med fyra tänkbara investerare.

– Men en investering är mer än pengar. Det handlar om värdefull kompetens och blir en partner som jag ska driva företaget tillsammans med, så det får ta lite tid.

… till Inova

Nu ska Marwan Semaan få kvalificerat affärsutvecklingsstöd av Inova för att vidareutveckla Fieldo. Han själv är dataingenjör och har jobbat 20 år i telekombranschen som lösningsarkitekt, affärsutvecklare och säljare med hela världen som arbetsplats. I teamet finns även Dag Solhaug, en erfaren tekniker som främst arbetar med försäljning, samt två dataingenjörer. Sedan mars 2013 jobbar de redan tillsammans med att utveckla appar. Arbetet sker i samarbete med utländska bolag och 120 professionella utvecklare i Indien och Libanon.

– Jag är oerhört glad över möjligheten att få sitta hos Inova. Affärsrådgivningen och kontaktnätet är mycket värdefullt, och att gå igenom Inovas process är en kvalitetssäkring, menar Marwan.

Nästa steg för Fieldo är att ge kunder möjlighet till rating så att nya kunder kan välja hantverkare och företag utifrån tidigare betyg.

– Vi siktar också på att erbjuda tjänsten till större företag med fler än 30 anställda, men då blir det inte en enbart som en molntjänst utan även licensiering av mjukvaran om kunderna önskar det, säger Marwan.

Och om några år finns större planer än så.

– Då har vi tagit Fieldo ut i hela Europa och USA – det är mitt långsiktiga mål.

Bild ovan: Marwan Semaan, innovatören och entreprenören bakom Fieldo.

Text & foto: Hanna Wirdegård