Hygieniskt lösgodis med Click Candy

Varje år säljs 40 000 ton lösgodis i Sverige. Godis som säljs i öppna lådor där ivriga barnhänder gräver och skopor som mellanlandat på golvet används för att fylla påsarna. Det är en tidsfråga när det kommer en lag som förbjuder den ohygieniska hanteringen.

I Arvika kan man redan prova ett fräschare sätt att köpa lösgodis. Lösningen heter Click Candy – och nu ska affärsidén vidareutvecklas i Inovas inkubator.

Click Candy är en automat som möjliggör helt förslutna godislådor och godiset behöver aldrig exponeras innan försäljning. Med ett enkelt ”click” på respektive godissort trycker kunden ner några bitar i sin påse eller burk. Automaten bidrar också till att hålla godiset färskare än i dagens öppna lådsystem.

– Tekniken bygger på principen ”först in – först ut”, vilket innebär att inget godis blir kvar för länge i behållaren. Denna unika och patenterade teknik är vi helt själva om, berättar företagets vd och grundare Mikael Gunstad.

Far och dotter bakom idén

Click Candy ska nu vidareutveckla sin affärsidé och produkt i Inovas inkubator. Grundare till företaget är Mikael och hans dotter Frida Gunstad, som även kläckte idén. I företaget finns också styrelseordförande Ragnar Törner och Karl-Henrik Karlsson, ansvarig för den tekniska utvecklingen.

– Tillsammans har vi ett starkt team som täcker upp både teknikutveckling och försäljning. Dock är vi i behov av förstärkning på marknadssidan, säger Mikael.

Den stora marknaden väntar utanför Sverige

Även om svenskar är extremt stora konsumenter av lösgodis är det i Europa och USA den riktigt stora marknaden finns. I många länder som till exempel Tyskland och USA är lösgodisförsäljning förbjuden, just på grund av den ohygieniska hanteringen.

– Click Candy kommer att öppna upp för lösgodisförsäljning på helt nya marknader. Det är där den stora potentialen finns. Vi har ett världsomspännande patent och automaten uppfyller de utländska lagkraven på slutna system för försäljning av godis, säger Mikael.

Idag finns en färdigutvecklad automat som testas i ICA Kvantums butiker i Arvika och Vänersborg. Nästa steg är att produktionsanpassa automaten för serietillverkning.

RAMP-scenen hägrar i höst

Click Candy är också den andra innovationen som är klar för RAMP-scenen i höst.

– RAMP blir ett tillfälle att möta människor som känner till internationella marknader och har kunskap om dessa. För att hitta samarbetspartners och investerare blir RAMP också ett viktigt skyltfönster för Click Candy, säger Mikael.

Text: Hanna Wirdegård