22 Okt

RAMP – en kontaktskapande arena

På årets RAMP fick åskådarna se när sex personer pitchade sina idéer för tolv investerare. Flera miljoner satsades och när strålkastarna släcktes började arbetet med att försöka få investeringarna på plats. Alltifrån jätteräkor till glaskåtor fångade ”vargarnas” intresse och viktiga kontakter knöts.

En av företagsidéerna som presenterades vid årets RAMP är en metod för att odla jätteräkor på ett miljövänligt sätt. Matilda Olstorpe är forskare vid lantbruksuniversitetet i Uppsala. Hon ser möjligheter i Värmland och är intresserad av att etablera sitt företag Vegafish i Åmotfors där det finns väldigt gott om spillvärme som behövs till produktionen av jätteräkor. Inom en tvåårsperiod tror Matilda att företaget kan vara i gång, förutsatt att de får in det kapital som behövs.

– RAMP har ett intressant upplägg och når en stor publik som lett inte bara till kontakter med investerare utan även andra aktörer inom olika branscher. Det har gett Vegafish flera intresserade investerare och diskussioner pågår just nu med dessa. Genom RAMP synliggörs innovationer och ger dem möjlighet till finansiering. Det främjar naturligtvis Värmland om nya företag etablerar sig där och skapar nya arbetstillfällen och ekonomisk uppväxling, säger Matilda.

Hosi Rooznamechi började sin presentation genom att, på tre språk, berätta att han ska förändra världen. Förhoppningsvis kommer han, med sin produkt Speakify, att göra det. Han utvecklar nämligen en app som gör det möjligt att lära sig ett nytt språk på ett underhållande och effektivt sätt. Han har själv erfarenhet av att behöva traggla svenska ord som inte används dagligen. På RAMP-scenen raljerade han över att han uppmuntrats att lära sig ord som nattduksbord.

– När jag lärde mig svenska tänkte jag att det måste finnas ett bättre sätt, säger Hosi.

2012 introducerades han för Patrik Bångerius (innovationsrådgivare på Karlstads universitet och en av kreatörerna bakom RAMP) och ett år senare stod han på RAMP-scenen och har nu knutit värdefulla kontakter.

En annan, kreativ app står Marwan Seeman för. Han undrade om inte ”vargarna” och publiken, liksom han, var trött på hantverkare som inte håller planerad tidsram eller budget. Hans FielDo stöder hantverkare i deras arbete och gör processen transparent för kunderna. Att presentera sin idé på scenen i Karlstad CCC gav Marwan nya möjligheter.

– RAMP betyder väldigt mycket för oss. Det har gett oss nya affärer, kunder, partners, och investerare. RAMP sätter Värmland på innovationskartan inte bara i Sverige utan i hela Norden, säger Marwan.

07

Yngst på scenen var Elin Lundén som presenterade Elins smarta matlåda. Det är en plastlåda med olika fack vilket gör det möjligt att ta med olika sorters mat som inte bör blandas.

– Vill inte ni också kunna ta med er blodpudding, sylt och rivna morötter utan att allt blandas ihop, frågade Elin investerarna.

Vesa Kalenius rev ner mest skratt när han på ett livfullt och humoristiskt sätt berättade om sin produkt ”glaskåtan”. Det är, som namnet antyder, en kåta gjord av glas som är tänkt att placeras till exempel i fjällen för att få en naturupplevelse utöver det vanliga fast men befinner sig inomhus.

Adam Fjaestad presenterade produkten SoletAer på scenen. Det är en nyutvecklad sol-luft värmepump som ger 3-4 gånger lägre kostnad för varmvatten. Investerarna gillade hans produkt och flera av ”vargarna” satsade pengar på SoletAer.

– Vi fick mycket positiv respons och bygger nu vidare på de kontakter som skapats. För SoletAer innebar RAMP en unik möjlighet att visa upp vår innovation, säger Adam.

Foto 1: Hosi Rooznamechi byter visitkort med norske investeraren Lars Monrad-Krohn.
Foto 2, från vänster: Marwan Seeman, Vesa Kalenius, Elin Lundén, Hosi Rooznamechi, Matilda Olstorpe, Adam Fjaestad.

Text: Liza Jacobsson
Foto: Helena Christerdotter