17 Okt

RAMP ger framtidstro

Sedan starten av RAMP 2004 har ett sextiotal företag fått chansen att visa upp sin idé på scenen. Detta tack vare en kvartett som har sytt ihop RAMP under tio års tid. Möt kreatörerna bakom RAMP och läs om varför de skapar arrangemanget år efter år.

”Visst borde det finnas en idécirkus i Värmland”. Orden uttalades under ett slumpartat möte på ett tåg och leder till starten av RAMP. Från att ha huserat i Aula Magna på Karlstads universitet har RAMP vuxit till en angelägenhet för hela Värmlands näringsliv. De senaste tre åren har RAMP gått av stapeln i Karlstad CCC och förra veckan fylldes nästan alla de 1600 stolarna i den jättelika konsertsalen. I år fyllde RAMP tio år och temat var ”Varglyan – större än Draknästet”.

Oslagbart producent-team

Victor Isaksen, affärsrådgivare på Inova, Patrik Bångerius, innovationsrådgivare på Karlstads universitet, Helena Wiktelius, affärsrådgivare på Inova och Boo Engstrand, Senior Information Engineer på Autotech är kreatörerna bakom RAMP. Det är ett innovativt gäng som har storslagna idéer om hur RAMP ska se ut från år till år. Tillsammans är de ett oslagbart producent-team som lyckas ro i hamn de flesta av sina idéer.

– Varje år har vi genomfört saker som vi och omvärlden trott varit omöjliga, säger Patrik men vill inte peka ut någon speciell händelse.

Ingen av kreatörerna vill fokusera på något enstaka företag eller show som extra speciell. De framhåller istället hur viktiga alla innovatörer och entreprenörer är för regionen och att RAMP kan underlätta och lyfta fram företagen.

– Eventet ger en stor inspirationskick och välbehövlig dos av att ”allt är möjligt”. Det ger oss alla en framtidstro på Värmland, på människorna och tillväxtpotentialen som vi har, säger Helena.

Innovatörerna höjdpunkten

Månader av hårt arbete ligger bakom RAMP. Showen ska planeras, finansieras och affärsidéerna och innovatörernas framförande ska finslipas inför uppträdandet. Tempot och kvalitén på arrangemanget har ökat från år till år.

– Att få jobba med ett projekt som RAMP ger otroligt mycket energi. Hela resan är svår att beskriva. Höjdpunkten är varje år när innovatörerna kliver upp på scenen och gör sina livs presentationer. Jag är lika stolt då som jag var när min dotter lärde sig cykla, säger Helena.

Patrik Bångerius håller med om att innovatörernas prestationer är oslagbara och tycker att RAMP är en utmärkt plattform för att synas och våga tro på sina idéer.

– Det är många som genom RAMP har fått mod till att våga försöka satsa på sina innovationer och förstå att det inte är farligt att göra fel. Det som är farligt är att inte försöka. Det har också alltid varit ett av syftena med RAMP, att få fler människor att våga tro på sina idéer, säger Patrik.

Enligt Victor, Helena, Boo och Patrik har entreprenörer och innovatörer ett behov av RAMP för att marknadsföra sig. De som ännu inte vågat ta steget fullt ut behöver tillställningen för att inspireras till att göra just det, att våga satsa. Genom åren har ett sextiotal företag fått chansen att visa upp sin idé på RAMP-scenen. För vissa har resan sedan fortsatt och för andra har drömmen om att lyckas med sin idé tagit slut. På årets RAMP avslöjades det hur det har gått för några av företagen som deltagit tidigare år.

RAMP ger inspiration och skapar förutsättningar

– Arbetet med RAMP är sanslöst jobbigt men det är samtidigt fantastiskt att få uppleva vad människor kan uppnå tillsammans. Det är otroligt spännande att se vad som händer i mötena med andra människor, säger Patrik.

Boo Engstrand har i tio år jobbat som studioman och har sett till att ljud och ljus fungerar och att det minutiösa körschemat klaffar på sekunden.

– Det är en inspiration för mitt dagliga arbete att träffa alla inblandade i RAMP, alla casen, alla människorna – det är stort. Det är något som jag sett fram emot varje år, säger Boo.

Victor Isaksen betonar hur viktigt det är att skapa förutsättningar för människor som bär på idéer.

– RAMP började som en idé om att inspirera andra som går och funderar på att förverkliga sina idéer. Det har utvecklats genom åren och mycket har handlat om skapa förutsättningar. En av de viktigaste förutsättningarna för att lyckas är just att hitta finansiering i tidiga skeden. I år tog vi steget fullt ut och lockade även upp investerarna på scenen. Det visade sig fungera mycket väl – 18,7 miljoner kronor talar ett tydligt språk. Nu har vi i Värmland ett format som är helt unikt och som fyller en viktig roll för att snabbare skapa tillväxt i små företag med stor potential för framtiden. Ja, lite stolt är man faktiskt efter årets RAMP, säger Victor.

Bild ovan från vänster: Victor Isaksen, Helena Wiktelius, Patrik Bångerius
Text och foto: Liza Jacobsson